Antonina Ceban, Director general INFODEBIT, pentru Revista economico-financiară „Profit”: Viitorul trebuie proiectat îndrăzneț

Antonina Ceban, Director general INFODEBIT, pentru Revista economico-financiară „Profit”: Viitorul trebuie proiectat îndrăzneț

La doar doi ani de la lansare, Biroul istoriilor de credit „Infodebit Credit Report” a reușit să atragă în portofoliul său de clienți circa 70% din organizațiile de creditare nebancare și aproximativ 15% din cota totală a instituțiilor bancare din Republica Moldova. Directorul general al Infodebit, ANTONINA CEBAN, spune că, Compania nu se oprește aici, ci în continuare va lucra la dezvoltarea și implementarea unor servicii mai accesibile și complexe din punct de vedere al insight-ului financiar, care pot ușura activitatea multor companii de piața Republicii Moldova.

ILONA NAVRUC

Profit: Dna Ceban, cum a fost anul 2018 pentru compania Dvs.? Care au fost cele mai importante reușite din acest an?

A.C.: La sfârșitul anului 2018 Biroul istoriilor de credit „Infodebit Credit Report”, la doi ani de la lansare, a reușit să atragă în portofoliul său de clienți circa 70% din organizațiile de creditare nebancare și aproximativ 15% din cota totală a instituțiilor bancare din Republica Moldova. Potrivit datelor Companiei, până la finele anului trecut, Infodebit a eliberat peste 500 de mii de Rapoarte privind istoriile de credit. Comparativ, față de anul 2017, în 2018 a crescut de circa șapte ori numărul verificărilor realizate de clienți în baza de date Infodebit, de la 107641 de mii de verificări la 720442 de mii.

Profit: Care sunt cele mai importante trei sarcini din planul de afaceri pentru anul 2019?

A.C.: În Republica Moldova activează peste 50 de mii de companii. Din estimările noastre, mai puțin de 30% dintre acestea au o proiecție clară cu privire la modalitățile prin care își pot proteja afacerile de rău-platnici sau ar putea stabili noi parteneriate evitând riscurile. Plecând de la aceste date, ne-am propus, în primul rând, să sporim gradul de conștientizare a companiilor cu privire la importanța gestionării eficiente a riscurilor de neplată, mai ales în contextul prognozelor economice actuale rezervate la nivel internațional. Pe de altă parte, încercăm să profităm la maximum de instrumentele de comunicare on-line, cât și offline, pentru a informa cetățenii despre avantajul de a fi la curent cu evoluția propriei istorii de credit. Și, nu în ultimul rând, ne-am propus să devenim un pod între investitorii externi intersați de Republica Moldova și business-ul din țara noastră. 

Profit: Dar, care au fost trei cele mai mari provocări cu care s-a confrutat Infodebit Credit Report de la începutul activității sale?

A.C.: Provocările au fost multiple, întrucât activitatea firmei a targetat o categorie de clienți oarecum nepregatiți pentru serviciile noastre, în sensul asumării unor instrumente noi privind managementul riscurilor de neplată. Dar lucrurile au început să se schimbe, după cum arată cifrele. În principal challenge-urile au vizat, și trebuie să recunoaștem că încă vizează, familiarizarea persoanelor juridice și a întreprinzătorilor, care furnizează bunuri și servicii în credit, despre beneficiile pe care le pot avea accesând produsele oferite de noi pentru gestionarea riscurilor. O altă categorie de provocări a reprezentat-o identificarea modalităților optime de a explica cetățenilor importanța unei istorii de credit pozitive și de a face cât mai accesibil acest serviciu pentru populație atât prin integrarea permanentă de know-how extern, cât și prin creșterea gradului de digitalizare și asigurarea accesului on-line la serviciile Infodebit.

Profit: Ce servicii prestează Infodebit Credit Report, care sunt cele mai solicitate?

A.C.: Serviciile Infodebit sunt în permanentă dezvoltare și adaptare la cererea mediului de afaceri și sunt menite să ajute atât persoanele fizice în relațiile cu creditorii, cât și să susțină eforturile persoanelor juridice de a-și rentabiliza afacerea. Nu putem vorbi de produse mai solicitate, întrucat, fiind perfect adatate specificului birourilor istoriile de credit, dar și cerințelor clienților, fie persoane fizice sau juridice, toate pachetele noastre de servicii sunt căutate, cu mici variații de cerere de la o lună la alta.

Totuși, putem spune că în ultima perioadă serviciile ce țin de evaluarea bonității persoanelor juridice, prin intermdeiul rapoartelor financiar-statistice, au avut o pondere mai ridicată, deși în perioada anterioară, rapoartele istoriilor de credit au fost mai solicitate. Un alt serviciu utilizat pe larg se referă la notificarea persoanelor incluse în baza de date Infodebit cu agajamente financiare scadente restante. Ceea ce poate reprezenta o constantă ține de numărul de verificări a unor potențiali parteneri de afaceri locali de către investitorii din afara Republicii Moldova, unde avem un volum de solicitări relativ invariabil.

Profit: Pe cît de important este o istorie de creditare pentru persoane fizice/ juridice? De ce un client ar trebui să apeleze la compania Dvs.?

A.C.: Așa cum bine ați surprins în întrebare, istoria de credit este importantă, iar verificarea sistematică a acesteia reprezintă un mare avantaj atât pentru creditor, cât și pentru cel creditat. Prin acest instrument, debitorul (care poate fi atât persoană fizică, cât și juridică) poate ști în orice moment care sunt șansele de a obține un credit și poate scurta timpul de așteptare până la obținerea răspunsului din partea creditorului sau, în unele cazuri, în baza unui punctaj de scoring mai mare poate negocia o dobândă mai mică.

În ceea ce privește instituțiile de creditare, prin accesarea serviciilor Infodebit, acestea pot deveni mai eficiente și mai atractive pe piață, prin scurtarea timpilor de examinare a solicitărilor de împrumut și identificarea, apriori, a eventualilor rău-platnici – ceea ce conduce la scădere numarului de credite neperformante.

Profit: Cine poate fi client al Infodebit Credit Report?

A.C.: Putem spune cu certitudine ca oricine dorește să fie la curent cu informațiile legate de reputația sa financiară ar trebui să fie clientul nostru.
Indiferet dacă ești persoană fizică sau juridică ar fi oportun să cunoști permanent propria istorie de credit, pentru a-ți evalua realist șansele de a merge mai departe. Totodată, noi recomandăm tuturor companiilor să adopte o atitudine prudentă și echilibrată în afaceri prin verificarea comportamentului financiar al partenerilor de business, iar în cazul utilizatorilor istoriilor de credit prevăzuți de lege, ce dețin consințământul potențialilor debitori – să genereze la Infodebit rapoarte ale istoriilor de credit.

Profit: Care este cota persoanelor fizice și juridice în portofoliul de clineți al Infodebit Credit Report?

A.C.: În prezent, baza de date Infodebit Credit Report este formată preponderent din persoane fizice și mai puțin persoane juridice, exprimat în raport procentual ar fi 80% vs. 20%. Proporția respectivă evidențiază, în primul rând, necesitatea creșterii gradului de pregătire financiară a agenților economici, în special în domeniul evaluării riscurilor și reprezintă o provocare a noastră pentru perioada următoare.

Profit: Ce servicii noi intenționează să lanseze Infodebit Credit Report în viitorul apropiat?

A.C.: Compania noastra este interesată să ofere servicii și produse cât mai accesibile și utile pentru clienți. De aceea, manifestăm o preocupare permanentă ca seviciile noastre să fie, întâi de toate, cât mai ușor accesibile on-line, sens în care ne-am propus să lansăm și o aplicație mobilă prin care să facilităm accesul clienților la produsele Infodebit. Pe de altă parte, depunem eforturi pentru a extinde permanent baza de date până la etapa în care vom obține un motor comprehensiv de căutare, care va putea oferi, prin integrarea diverselor categorii de informații, o imagine cât mai clară asupra riscurilor de neplată. Din acest punct de vedere, putem să vă spunem că, în perioada următoare, vom asigura clienților noștri accesul la datele existente în Registrul Garanțiilor Reale Mobiliare, precum și la nivelul Uniunii Executorilor Judecătorești, dar și a altor registre publice.

Profit: Ce reduceri sau facilități propuneți băncilor comerciale sau companiilor de microfinanțare, avînd în vedere că ei au nevoie zilnic să acceseze un număr mare de dosare?

A.C.: Compania noastră are o preocupare continuă pentru adaptarea și personalizarea ofertelor în funcție de cererile și necesitățile clienților. În prezent putem oferi o gamă larga de servicii financiare la prețuri competitive, dar acordăm facilități importane clienților business/corporate – nu doar prin reduceri și promoții, dar și prin posibilitatea de automatizare gratuită a serviciilor furnizate. Precizăm că, lansăm periodic promoții cu reduceri destinate și persoanelor fizice.

Profit: Cine sunt și cîți specialiști activează la Infodebit Credit Report?

A.C.: Echipa Infodebit nu este una impresionantă ca număr, ci una impresionantă prin coeziune și modul în care se implică în soluționarea cererilor clienților noștri. Întrucât soluțiile IT sunt integrate firesc în activitatea Companiei, există o sinergie aproape perfectă la nivelul Infodebit, în sensul că munca echipei și tehnologia se completează în mod armonios, iar acest lucru înseamnă în termeni de efort și rezultat că „1+1=3”. Ne mândrim cu fiecare membru al echipei noastre, iar dacă vreți să-i cunoașteți vă invităm pe pagina de Facebook a Companiei – Infodebit Credit Report sau pe site-ul nostru www.infodebit.md

Profit: Infodebit Credit Report este unicul birou cu certificare internațională. Pe cît de greu a fost obținerea acesteia? Și ce benefici oferă certificatul international pentru clienții a fost obținerea acesteia? Ș ice beneficia oferă certificatul international pentru clienții companiei?

A.C.: Într-un mediu de afaceri aflat în continuă schimbare, încrederea este un factor-cheie și nu poate exista fără o investiție de durată în calitate. Noi ținem la calitatea serviciilor noastre, de aceea ne-am droit să existe și o certificare internațională a sistemului de management la nivelul Companiei. Certificările ISO 27001:2013; ISO 9001:2015 obținute de Infodebit garantează faptul că serviciile companiei respectă standarde înalte de calitate recunoscute internațional și corespund așteptărilor clienților.

Profit: Avînd în vedere nivelul scăzut de educație financiară în țară. Își propune Infodebit Credit Report să contribuie la sporirea nivelului de conștientizare socială asupra corectitudinii gestiunii financiare?

A.C.: Așa cum am precizat anterior, Infodebit își asumă provocarea generată de nivelul încă scăzut al educației financiare din țara noastră. Astfel, ne-am propus să ne implicăm în continuare în promovarea și realizarea acțiunilor menite să contribuie la depășirea acestei stări de lucruri, care reprezintă, din păcate, o realitate cu consecințe economice și sociale.

Totodată, pentru stimularea unor comportamente responsabile în plan financiar la nivelul populației tinere, avem în vedere demararea unui proiect prin care să realizăm vizite în instituții de învățământ, în cadrul cărora să prezentăm o serie de norme de conduită financiară, precum și modalități de gestionare eficientă a bugetului propriu.

Profit: Comparând situația de pe piața locală cu cea de pe piața internațională a birourilor istoriilor de credit, la ce nivel se afla R.Moldova, în general, și Infodebit Credit Report, în mod particular, inclusive la capitolul preț, servicii prestate, etc.?

A.C.: Cultura financiară din țările mai bine dezvoltate economic generează o atitudine responsabilă la nivelul cetățenilor, care accesează frecvent servicii similare celor oferite de Biroul istoriilor de credit Infodebit. Am observat o conștientizare foarte timpurie în rândul tinerilor a importanței unei istorii de credit pozitive atât pentru eventualele achiziții mobile și imobile în viitor, cât și pentru demonstrarea unui comportament responsabil în fața angajatorilor.

Compania noastră este una relativ nouă pe piața din Republica Moldova, iar populația nu cunoaște încă sau nu înțelege pe deplin utilitatea serviciilor noastre. Ceea ce putem spune cu responsabilitate este că, din punct de vedere al calității, putem oferi servicii comparabile celor existente în plan extern. În ceea ce privește costurile serviciilor noastre, comparativ cu cele din afara țării, acestea sunt la un nivel mult diminuat, adaptat condițiilor socio-economice din Republica Moldova. Totodată, ce ține de piața internă a unor astfel de servicii, putem spune că avem prețuri competitive.

Profit: Cum vedeti Infodebit Credit Report peste 5 ani?

A.C.: Viitorul trebuie întotdeauna proiectat îndrăzneț. Peste cinci ani, ne vedem cu servicii tot mai accesibile, dar mai complexe din punct de vedere al insight-ului financiar, care pot ușura activitatea multor companii. Totodată, ne dorim să contribuim major la creșterea gradului de încredere al companiilor străine în mediul de afaceri local, respectiv la înlăturarea eventualelor necunoscute care pot limita investițiile și parteneriatele cu antreprenorii din Republica Moldova.

Și, la fel de important, ne vedem mai aproape de cetățeni, printr-o comunicare mai strânsă și eficientă, care sa îi ajute să ia decizii benefice pentru dezvoltarea financiară proprie sau implementarea de noi idei de afaceri.